Transport kontenera globalny transport morski to odwzorowanie nieustannie zmieniających się siatek logistycznych, rosnących i słabnących ośrodków biznesowych z usługodawcami proponującymi serwisy rodzaju transport-kontenera oraz prężnie rozkręcająca się branża TSL, dla jakiej serwisy kontener-transport to chleb codzienny. O jak bardzo transport drogą morską w kiedyś kojarzony był głównie lokalnie: na skale Europy, Lewantu czy też Dalekiego Wschodu, dziś uzupełnił się on o wielki rynek amerykański, ekspresowo rosnącą Afrykę, Australię i wiele nieznanych dotąd obszernym przedsiębiorstwom kontenerowym terytoriów Azji.

Transport kontenera, w zakresie jakiego realny jest transport kontenera oraz usługi kontener-transport do jeszcze jedna cecha: globalizacja i standaryzacja.

Ten sam 40-stopowy kontener być może dzisiaj być obsłużony w wszelkim prawie większym porcie świata, a standardy jego spedycji – takiej chociażby jaką oferuje Helena TS – bez mała wszędzie będą równie wysokie. Czy jednak transport morski to perfekcyjna droga transportu kontenera od nadawcy do odbiorcy? Głównie na głównym z punktu pojmowania polskiego przedsiębiorcy, tj relacji Chiny-Europa?, Czy alternatywą może być np. transport lotniczy?. Wydaje się, że w przewidywalnej przyszłości raczej nie.

Usługi kontener-transport są owszem możliwe do przeprowadzenia drogą powietrzną, portu lotnicze notują stały ewolucja obrotów nie tylko pasażerskich, ale też towarowych, są jednak wciąż zbyt drogie i trudne technicznie, aby mogły zagrozić transportowi morskiemu. Skoro nie lotnictwo. To może transport samochodowy? W wielu przypadkach transport kontenera lub usługi kontener-transport w gruncie rzeczy są opłacalne przy użyciu tradycyjnego taboru samochodowego.

Dłuższe jednak odległości robią, że handel oparty li tylko na frachtach samochodowych również ekonomicznie jest nieporównywalny z morskim. Nie mówiąc już o przyczynach oczywistych: jak kłopotliwe organizacyjnie jest przewiezienie kontenera z Chin – przez Azję do Europy? W Europie do tych wszelkich zjawisk dochodzą także srogie normy ochrony środowiska, które zdecydowanie przedkładają transport drogą wodną i koleją, w miejsce uciążliwego ruchu samochodowego.

Skoro nie transport lotniczy i kołowy, może to oczywiście transport kolejowy stanowi dobrą możliwość dla dróg wodnych? W wielu możnościach na pewno tak jest. Unia Europejska zdecydowanie wspiera rozkwit transportów kolejowych, a i sami przedsiębiorcy spostrzegają w tym pożytki. Sam chociażby terminal BCT z Gdyni już w 2012 roku 42% przeładowanych przez siebie kontenerów odesłał do adresatów koleją.

Transport kontenera z Chin do Polski za pomocą szczególnych pociągów kontenerowych ma już wieloletnią tradycję i uznawany jest za impuls udany. Wydaje się jednak, że mimo wszystko kolej, ze wszystkimi swoimi zaletami nie wywoła zahamowania rozwoju transportu morskiego. Do czasu wprowadzenia jakichś rewolucyjnych rozwiązań technicznych transport morski będzie stanowił podstawowy środek przewozu kontenerów i innych rodzajów ładunków, bo jest po prostu najtańszy, najbezpieczniejszy i najlepiej rozwijany ze wszelkich innych dróg transportu.

Translation

NewStatPress
Visits today: _