Obniżka liczby przeładowanych ładunków w gdyńskim porcie w pierwszych miesiącach tego roku

Przez pierwszy trymestr bieżącego roku gdyński port odnotował prawie 6 procentową obniżkę przeładunków w stosunku do minionego roku, a całkowita ich wielkość wyniosła prawie pięciu milionów ton. Spadki te dotknęły większość grup towarów, i dla każdej jest sporo konkretnych powodów stojących za tak trudną sytuacją. O około 5,4 procenta zmalał rozładunek węgla kamiennego, a głównym powodem takiego stanu rzeczy to ograniczenia w eksporcie i bardzo niskie ceny na światowych rynkach. Znacznie większe spadki były przy rozładunku zboża, wynosiły one dwadzieścia procent, ale pomimo tego Gdynia utrzymała się na fotelu lidera, ponieważ w reszcie portów sytuacja była taka sama. Również o około 6 procent zmniejszyła się obsługa kontenerów, niestety Gdynia w dalszym ciągu ma trudno konkurować z sąsiadującym Gdańskiem. W ciągu ostatniego czasu kilku dużych spedytorów zdecydowało się na przeniesienie obsługi do konkurencji, więc spowodowało to znaczące spadki w tym obszarze. I do chwili zrealizowania niezbędnych projektów, mających powiększyć przeładunkowe możliwości wszystko wskazuje na to, że w tym obszarze niewiele się zmieni.

A takich inwestycji jest potrzebne dość sporo, gdyż port jak na razie nie jest gotowy do tego, żeby obsługiwać większe jednostki. Przede wszystkim potrzebna będzie do tego większa obrotnica, na którą przetarg został już rozpisany, a planowany czas przekazania do użytku powinien wynieść około dwóch lat. Funkcjonujące obecnie obrotnice dają możliwość obsługi statków do długości około trzystu metrów, co jednak jest trochę mało na obecne wymagania firm spedycyjnych. Redukcja liczby przeładowanych towarów w porcie w Gdyni w pierwszych miesiącach 2016 rokuZaplanowana obrotnica ma umożliwić obsłużenie statków mających długość nawet do czterystu osiemdziesięciu metrów, co całkowicie wystarczy dla wszystkich pływających statków. W następnych latach są w planach poważne inwestycje, jakie są aktualnie w trakcje planowania. Podejściowy tor będzie pogłębiony do 17 i rozszerzony do 280 metrów, a wewnętrzne akweny mają mieć docelową głębokość 16 metrów. Przez to do gdyńskiego portu bez problemów będą mogły wpływać największe nawet aktualnie statki, co zapewni możliwość konkurencji z Gdańskiem.

Translation

NewStatPress
Visits today: _