Planowany przyrost złomowanych kontenerowców w roku 2016

Sektor transportów kontenerowych od od wielu miesięcy jest w bardzo ciężkiej sytuacji. Nadal duża liczba jednostek oczekuje w stoczniach na wodowanie, a kontrakty na ich produkcję podpisywano kilka lat temu, w czasach dużej koniunktury. Lecz rynek ostatnio bardzo się załamał, w branży rozpoczął się kryzys i nagle się okazało, że jednostek jest zwyczajnie zbyt duża liczba. Armatorzy radzą sobie z tym problemem w różny sposób. Pewna ich część decyduje się na dłuższą trasę omijając kanały Sueski i Panamski, co co prawda znacząco zwiększa czas dostawy towarów, ale pod względem kosztów będzie to wychodzić bardzo podobnie, a załogi statków mają pracę. Dość sporo kontenerowców jest także zacumowanych przy portowych nabrzeżach i czeka na jakieś zamówienie, czasami może to trwać to nawet kilka tygodni. Coraz powszechniejszym zjawiskiem jest również złomowanie wyeksploatowanych statków. Ponieważ cały czas wodowane są nowo budowane kontenerowce, znacznie oszczędniejsze i nowocześniejsze, to jednostki wybudowane przed laty stają się mniej ekonomiczne. Duży wpływ na oddawanie statków na złom ma też malejący popyt na pewne grupy statków, tu również w ostatnich latach nastąpiło sporo zmian. Zaplanowany przyrost złomowanych kontenerowców w roku 2016

Analitycy szacują, że w aktualnym roku będzie dużo więcej złomować kontenerowców, niż przed rokiem. Bierze to z kilku rzeczy. Przede wszystkim w tym roku powinny rosnąć ceny złomowanych jednostek, w ubiegłym roku naprawdę bardzo niski poziom, więc właściciele statków nie spieszyli się raczej do tego, żeby pozbywać się statków. Dość spore znaczenie na całą tę sytuację będzie też miało zmniejszenie zainteresowania jednostkami typu panamax. Jeśli jest duży popyt na nie na nie znacznie bardziej od złomowania opłacała się sprzedaż albo czarter, jednak aktualnie zainteresowanie nimi znacząco się zmniejszyło. W roku bieżącym, w pierwszych dwóch miesiącach, zezłomowane zostało już prawie dwadzieścia statków, z jakich więcej niż połowa pływała poniżej 20 lat. Zwiększa się także tonaż oddawanych na złom statków, coraz więcej z nich ma ładowność powyżej czterech tysięcy ton. Specjaliści z branży oceniają, że w tym roku zjawisko to będzie się nasilać, między innymi z powodu konieczności eliminowania nierentownych jednostek, ale też wyższym cenom za złom.

Translation

NewStatPress
Visits today: _