Porty rozpoczęły ważenie kontenerów morskich

Przewozowa branża od wielu lat borykała się z problemem nieodpowiednio deklarowanej wagi kontenerów. Na nieszczęście duża ilość nadawców nie przykładała się specjalnie do tego, a ma to niebagatelne znaczenie przy bezpieczeństwie przewozów morskich. Nawet niewysokie odchylenia w wadze mogą się przy paru tysiącach kontenerów kumulować, powodując bardzo duże kłopoty z utrzymaniem stabilności, a niekiedy nawet zatonięcia. Z takich też powodów od wielu lat prowadzone były prace w celu uporządkowania tego tematu, lecz z powodu kosztów nie można ich było zakończyć z sukcesem. Dopiero całkiem niedawno udało się wypracować porozumienie, na mocy którego wszystkie kontenery ładowane na statek należy dokładnie zważyć. Przepisy te będą obowiązywały od 1 lipca 2016 roku, a nierespektowanie ich wiąże się z odpowiednimi konsekwencjami. Przymus weryfikacji dokładnej wagi kontenera będzie spoczywać na tym, kto go nadaje, z tego też powodu musi on przypilnować tego, żeby wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującymi zasadami. Oprócz tego terminale oraz przewoźnicy mają prawo do odmówienia załadunku kontenera, jakiego waga nie została zweryfikowana. Porty rozpoczęły ważenie kontenerów morskich

Bieżące przepisy pozwalają obecnie na ważenie jednostek kontenerowych przy użyciu dwóch odmiennych metod. Pierwsza z nich to ważenie kompletnego zapakowanego i zaplombowanego kontenera, zaś druga to ważenie wszystkich cząstkowych ładunków razem z opakowaniem i posumowanie na koniec wszystkiego. Pierwsza technika będzie szybsza i wygodniejsza do zastosowania, jednak wymaga posiadania odpowiednich, certyfikowanych wag. Na dzień dzisiejszy zaledwie niewielka część portów w Polsce ma takie możliwości, ale w dalszym ciągu nie będzie w nich szans na obsłużenie każdej jednostki. Dlatego też w dalszym ciągu spora część weryfikacji wag odbywać się będzie musiała w głębi kraju, w firmach które się zajmują załadunkiem. W najbliższych latach są rzecz jasna w planach takie inwestycje, jednak sprawa nie dotyczy tylko kupna jeszcze jednego urządzenia, ale też zmiany organizacji pracy na terenie portu. Przykładowo port zlokalizowany w Szczecinie ma już przygotowane odpowiednie procedury związane z obsługą kontenerów, a dodatkowo może zaoferować możliwość zważenia ich przed załadunkiem.

Translation

Polecane
NewStatPress
Visits today: _