Światowe zagrożenia które wynikają z za dużej liczby kontenerowców

W nieustannej pogoni za optymalizacją transportów przewoźnicy projektują statki o coraz większej wielkości i w coraz większej liczbie. Na wielu trasach pływają już 400-metrowe kolosy, zabierają jednorazowo do swoich ładowni ponad 20 tysięcy kontenerów. Tagi wyścig trwa już parę lat, a najbardziej zacięta rywalizacja odbywa się pomiędzy grupą największych armatorów. Jednak widać coraz bardziej, że trochę to wszystko poszło w nie do końca dobrą stronę, bowiem za duża ilość aktywnych kontenerów będzie miała bardzo negatywne odbicie w cenach frachtu. Problemy te były już dobrze widoczne przed rokiem, gdzie ceny zeszły do bardzo niskiego poziomu, a branża transportowa w dużej mierze obwiniała za taką sytuację właśnie bardzo dużą nadpodaż miejsca w ładowniach. A to przecież nie koniec, bo o ile w ubiegłym roku największych jednostek pojawiło się około sześćdziesięciu, o pojemności w przedziale pomiędzy 18 a 22 tyś kontenerów, to w planach lub w trakcie budowy jest ich jeszcze większa ilość. I jeśli wszystkie wypłyną na morza, to ubiegłoroczny kryzys będzie tylko początkiem poważnych kłopotów w branży.
Zagrożenia które wynikają z za dużej liczby statków kontenerowych.

Główny problem wynika z tego, że największe jednostki obsługują tylko trasy pomiędzy Europą a Azją, bowiem tylko tam jest to opłacalne. Lecz aby rejs był rentowny, to taki statek musi być prawie całkiem wypełniony, a to z kolei jest przyczyną presji na to, żeby za każdym razem mieć pełne ładownie. Przy zwiększonej ilości statków i zwolnieniu chińskiej gospodarki obecnie nie jest to łatwe, i ma duże przełożenie na ceny frachtu. Znaczny wzrost zanotowała również flota kontenerowców o średniej ładowności, do trzynastu tysięcy jednostek. Wprawdzie jednostki te znajdą zajęcie podczas obsługi Kanału Sueskiego, jednak i tam w pewnej chwili ilość będzie wystarczająca i kolejne nie będą potrzebne. Ogółem w ubiegłym roku flota kontenerowców uległa powiększeniu o blisko 20 milionów TEU, a w nadchodzących latach będzie to znacznie więcej. Taka wielka liczba nowo oddawanych statków ma także wpływ na to, że zwiększająca się liczba statków zostaje całkowicie wycofywana ze służby czy też bezczynnie stoi w portach czekając na nowe zlecenia.

.

Translation

NewStatPress
Visits today: _