Kupno potężnych suwnic przez gdyński port

Kupno potężnych suwnic przez port w Gdyni

Kupno potężnych suwnic przez gdyński port

Całkiem niedawno gdyński port dokonał interesującego zakupu. Mianowicie chodzi i to, że pod koniec września z Amsterdamu wypłynął ogromny zestaw holowniczy wiozący dwie suwnice, jakie montowane mają być na terenie terminala kontenerowego. Urządzenia wyprodukowano początkowo dla amsterdamskiego portu, zwanego wcześniej Ceres Paragon. Lecz ten port został wyłączony z użytku kilka lat temu, i od tamtej chwili nie był prawie wcale wykorzystywany. Stąd też jego właściciele zdecydowali o sprzedaży niektórych jego urządzeń tam, gdzie zostanie z nich zrobiony odpowiedni użytek. Jak się okazało, z oferty portu w Amsterdamie postanowiła skorzystać nie tylko Gdynia, ale oprócz niej inne portowe miasta, niektóre elementy wyposażenia popłynęły bowiem na Wyspy Kanaryjskie i do Północnej Hiszpanii. A same suwnice to urządzenia nabrzeżowe z grupy „super-post-panamax”, obsługują one jednostki które posiadają do dwudziestu dwóch rzędów kontenerów na pokładzie, czyli dokładnie takie, jakie odwiedzają gdyński port. Jeszcze we wrześniu transportowane urządzenia dopłynęły spokojnie do portu docelowego i aktualnie są instalowane.

Takich transakcji nie ma zbyt dużo, bo też rzadko tak po prostu zamyka się porty. Lecz w przypadku Amsterdamu tak się stało, wyraźnie sceptyczne głosy pojawiały się już przecież w momencie planowania inwestycji. Sam port został niezwykle nowatorsko i ciekawie wykonany, bo suwnice obsługiwały pokład kontenerowców z dwóch stron dając tym samym stosunkowo dużą sprawność wyładunku. Lecz w pewnym momencie się okazało, że jeśli chodzi o Amsterdam zapotrzebowanie na obsługę dużych kontenerowców jest niewystarczające. W dużym stopniu wynikało to z faktu, że w niedużej odległości jest położony największy port w tym rejonie Europy, to znaczy Rotterdam. Pewne ograniczenie stanowiła także głębokość kanału, którym wpływają statki, ze względu na przebiegającą pod spodem trasę kolejową nie było możliwości jego pogłębienia. Powyższe czynniki przyczyniły się do tego, że, że terminal nigdy nie uzyskał wszystkich swoich możliwości przeładunkowych. W ostatnich latach funkcjonowania wykorzystywany był do obsługiwania barek, a po ostatecznym zamknięciu jako postojowe nabrzeże.

Translation

NewStatPress
Visits today: _