Radykalne cięcia na rynku przewozu kontenerów aliansu G6

Radykalne cięcia na rynku przewozu kontenerów aliansu G6

Radykalne obniżki kosztów na rynku transportu kontenerowego aliansu G6

Od paru miesięcy na rynku transportu kontenerowego jest dotkliwy kryzys, co skutkuje tym, że znacznie zmniejsza się zapotrzebowanie na przewozy. Sytuacja dotyka całą branżę, razem z jednym jej światowych liderów, czyli Aliansem G6. Armator ten, od całkiem niedawna odwiedzający również Gdańsk, będzie chciał w zimowym okresie zablokować parę tras między Azją a Europą. W szczególności bardzo niskie zapotrzebowanie na usługi przewozowe prognozowane jest w w czasie Bożego Narodzenia, z takich też powodów właśnie w tym okresie czasu odbędą się postoje. Aktualnie w planach jest odwołanie kilku rejsów, do portów w Europie Północnej oraz Genui. Wiadomość ta nie jest niestety dobra dla Gdańskiego portu, gdyż decyzja o takim charakterze dotknie również jego. Na razie plany są takie, że za parę miesięcy sytuacja polepszy się nieco i nie trzeba będzie ponownie odwoływać rejsów, lecz do tego muszą panować korzystne warunki biznesowe. A te jeszcze niezbyt dobrze się prezentują, bo zapotrzebowanie na transporty od jakiegoś czasu spada i trudno powiedzieć, ile czasu może to potrwać.

Aktualna sytuacja w transporcie kontenerowym przekłada się bezpośrednio na liczbę statków, jakie zamiast pływać i zarabiać bezczynnie oczekują przy nabrzeżach na jakieś zlecenie. Szacowane jest, że chwili obecnej blisko dwieście jednostek musiało zakotwiczyć w portach na całym świecie, co daje równowartość około pół miliona zwykłych jednostek kontenerowych. Sytuacja tego typu dotyczy prawie wszystkie rodzaje popularnych statków, może z wyłączeniem feederów które obsługują transporty między międzynarodowymi portami a całą okolicą. Do niedawna jeszcze na takich trasach spotykało się głównie jednostki mające ładowność do dwóch tysięcy kontenerów, lecz obecnie spora ich część wycofano z użycia. Ich miejsce zaczęły zajmować jednostki dwa razy większe, widać więc że armatorzy zrozumieli że będą się one znacznie bardziej opłacać, niż mniejsze statki. Sporo cięć nastąpiło również we statkach oceanicznych. Tu z kolei zostało wysłane na przymusowy odpoczynek dziewięć statków, o wielkości do piętnastu tysięcy TEU. Działania tego typu mają za zadanie redukcję kosztów i poprawę efektywności, co jest niezbędne w obecnych okolicznościach.

Translation

NewStatPress
Visits today: _