Kolejne spadki stawek za fracht

Kolejne spadki stawek za fracht

Kolejna fala spadków stawek frachtowych

Ostatnie miesiące były dość ciężkie dla większości armatorów, wpływ na to miało kilka czynników. W pierwszej kolejności zwodowano dużą ilość nowych statków, spowodowało to duży nadmiar powierzchni ładunkowych. Równolegle pojawiło się gospodarcze spowolnienie w niektórych krajach, szczególnie Chiny zanotował w ostatnim czasie spore ograniczenie zakupów surowców naturalnych. Przyczyniło się to do znacznego obniżenia frachtowych stawek, stawiając pod znakiem zapytania opłacalność wielu połączeń. Sytuacja taka trwa od kilku miesięcy, tak więc branża była bardzo zaskoczona zwiększeniem stawek, co wydarzyło się na końcu października. Na trasach pomiędzy azjatyckimi portami a Północną Europą uzyskały one poziom 988 dolarów za kontener, co było dawno nie spotkaną kwotą. Niestety taki dynamiczny wzrost miał chwilowy charakter, gdyż raptem dwa tygodnie później, w połowie listopada znowu spadły do poziomu niecałe 700 dolarów, co było równoznaczne z 30-procentową obniżką. Tak duże spadki zostały zanotowane na wszystkich trasach z azjatyckich portów, na przykład na trasach w rejon Morza Śródziemnego obniżki wyniosły około 20 %.

Obniżki stawek frachtowych można zauważyć na większości najpopularniejszych morskich połączeń, według ostatnich danych pośród czternastu z nich ujemne wskaźniki znalazły się na dziesięciu. Ważne jest to, że takie redukcje pojawiają się głównie na trasach które wychodzą z portów azjatyckich, i dotykają nie tylko tych, jakie dochodzą do Europy, ale także obsługujących porty w Ameryce Północnej. Sytuacja taka zaniepokoiła mocno armatorów, jednak Peter Sand, będący głównym analitykiem Bałtyckiej i Międzynarodowej Rady Morskiej jest optymistycznie nastawiony. Twierdzi on, że bez przerwy wzrasta konsumpcja w europejskich krajach, a również USA wykazuje zwiększający się popyt. Powinno to przyczynić się do sporego ożywienia rynku morskich przewozów i zatrzymania obecnego trendu spadkowego. Oczekuje również, że popularność zdobędą nowe, szybko wzrastające rynki, na przykład Iran, Brazylia czy kilka państw w Afryce, które powinny przejąć część międzynarodowego handlu.

Translation

NewStatPress
Visits today: _