W jaki sposób rosyjskie embargo wpłynęło na kondycję portów w naszym kraju

W jaki sposób rosyjskie embargo wpłynęło na kondycję portów w naszym kraju

Jak embargo nałożone przez Rosję wpłynęło na kondycję polskich portów

Rosyjskie ograniczenia w handlu, jakie nałożono w ubiegłym roku zaczęły wojnę handlową pomiędzy Zachodem i Rosją, która trwa do dnia dzisiejszego. W pewnym stopniu wpłynęło to także na porty w naszym kraju, chociaż na każdy nieco inaczej. Niektóre mocno odczuły gospodarcze perturbacje, a inne zupełnie nie miały okazji odczuć, że taka sytuacja na świecie ma miejsce. Na pewno w znacznym stopniu embargo odczuł port elbląski port, bo właśnie dla niego jedną z ważniejszych grup odbiorców stanowiły firmy ze wschodu. Jednak sytuacja na wschodzie spowodowała znaczące osłabienie rosyjskiej waluty, co sprawiło, że dla samych Rosjan zakupy w Polsce stały się nieopłacalne. Aktualnie spadek jest dość znaczący, gdyż wynosi ponad trzydzieści procent w nawiązaniu do poprzedniego roku, ze 140 tysięcy ton obroty spadły do dziewięćdziesięciu. Spory wpływ na taką sytuację miały też opłaty celne które strona rosyjska nałożyła na materiały budowlane. Na przykład na popularny beton komórkowy wynoszą one obecnie 32 procent, co w praktyce zupełnie zakończyło zakupy robione przez klientów ze wschodu.

Całkowicie odmiennie sytuacja przedstawia się w porcie gdańskim, jaki w zasadzie prawie nie poczuł nałożonych sankcji. Obecnie w porcie w Gdańsku ocenia się wzrost przeładunku towarów o blisko jedną piątą w nawiązaniu do poprzedniego roku, co jest świetnym wynikiem jeśli się weźmie pod uwagę ogólną sytuację gospodarczą na świecie. Statystyka ta dotyczy całości obrotów, lecz już przykładowo w kontenerowym terminalu w Gdańsku embargo nałożone przez Rosję w jakiś sposób odczuto. Zakaz sprzedaży podstawowych produktów przełożył się znacząco na duże pogorszenie gospodarki Rosji, co równocześnie wpłynęło znacząco na całą wymianę handlową z tamtejszymi partnerami. Pewne spadki obrotów zanotowany również został w reszcie portów w naszym kraju, to znaczy w Szczecinie oraz Gdynii. Port w Szczecinie ma obecnie spory spadek obrotu węglem, za to Gdynia ma teraz dużo niższy obrót kontenerami. Do spadku przeładunków węgla w dużej mierze się przyczynił bardzo niski kurs rubla, który sprawił, że klienci wybierają ten surowiec ze wschodu w miejsce naszego.

Translation

NewStatPress
Visits today: _